1. schriftelijke uitleg over de cirkel van basisontwikkeling die we bij de bijbehorende bijeenkomst (4) hebben geleerd, zie je hieronder.

In de binnenste cirkel staan de basiskenmerken, die tevens ook de doelen kunnen zijn. Een kind kan zich pas goed ontwikkelen als:
het emotioneel vrij is, nieuwsgierig is en als het zelfvertrouwen heeft.
het emotioneel vrij is, nieuwsgierig is en als het zelfvertrouwen heeft.
In de middelste cirkel zien we de persoonlijkheidsontwikkeling beschreven: actief zijn, uiten en vorm geven – communiceren, de wereld verkennen, voorstellingsvermogen en creativiteit, samen spelen en werken, zelfsturing, zelfstandigheid, reflecteren, redeneren en probleem oplossen.
In de buitenste cirkel zien we de gebieden van de specifieke kennis en vaardigheden: woorden en begrippen, waarnemen en ordenen, motorische vaardigheid, hoeveelheden en bewerkingen, gereedschappen en technieken, sociale vaardigheid, schematiseren en symboolvorming, geschreven en gedrukte taal.
Wil een kind tot goede activiteiten en prestaties komen dan zal het zich lekker in zijn vel moeten voelen (binnenste cirkel). In de middelste cirkel komt de brede ontwikkeling aan de orden; het aanbod wat de leerkracht geeft moet van kwaliteit zijn om de kinderen te stimuleren tot activiteit en opdoen van ervaringen. Ze moeten samen kunnen werken, communiceren en verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Activiteiten moeten voor de kinderen zinvol zijn en betekenis hebben; de kinderen moeten zich betrokken voelen bij het aanbod . Zie voor meer informatie mijn uitleg bij pedagogiekbijeenkomst 4.
Activiteiten moeten voor de kinderen zinvol zijn en betekenis hebben; de kinderen moeten zich betrokken voelen bij het aanbod . Zie voor meer informatie mijn uitleg bij pedagogiekbijeenkomst 4.
taalactiviteti leerkracht is sturend. |
spelactiviteit, kinderen spelen boefje. Leerkracht speelt geen rol. |
constructieve activiteit, leerkracht kan sturende rol hebben. |
schrijfactiviteit,leerkracht is sturend (zegt wat te doen) |
gesprekactiviteit, leerkracht is sturend. |
wiskundige activiteit, leerkacht niet sturend maar kan wel. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten