In de eerste les pedagogiek hebben we een start gemaakt met het thema ´Hersenen in actie´.
Toen we het lokaal binnen kwamen was er klassieke muziek te horen. Persoonlijk vond ik dit wel een rustig sfeer creëren, al was het wel een beetje onwennig. In de reader van ´Hersenen in actie´ en het boek ´leer als een speer´ wordt uitgelegd dat het goed is om te leren met klassieke muziek op de achtergrond (of om nog concreter te zijn, barokmuziek). Dat is hersenvriendelijker, omdat je dan beide hersenhelften stimuleert en het helpt je om in de alfa status te komen, waardoor je je beter kan concentreren en meer onthoudt, dus beter kan leren.
Wat was nieuw voor me?
Het idee van de barokmuziek was nieuw voor me uit deze les, net als verschillende anatomische weetjes over de hersenen, tips voor in de klas om hersenvriendelijker les te geven, de piramide van Bales en het maken van een mindmap (zie afbeelding hiernaast).
Wat heb ik van deze les geleerd?
Ik heb hiervan geleerd dat je bij zien de achterkant van de brein gebruikt, bij horen de zijkant en bij voelen de bovenkant van je brein. Ook zijn je hersenen pas na 25 jaar helemaal volgroeid. Je linker hersenhelft is vooral gericht op o.a. : taal, redeneren, logica, classificeren en wiskunde. Je rechter hersenhelft is daarentegen juist erg gericht op o.a. : visualisatie, kleuren en creativiteit. Door de maatschappij zijn we geneigd vooral onze linker hersenhelft te gebruiken en wordt onze rechter hersenhelft erg ondergewaardeerd (het is als het ware een slapende reus). Bij het thema hersenen in actie is het de bedoeling dat we leren een balans tussen beide hersenhelften te vinden, zodat er hersenvriendelijker geleerd kan worden.
In deze les hebben we dat onder andere geoefend met twee methode lessen uit de onderbouw. Het was de bedoeling dat de les toegankelijker wordt en de kinderen er meer van onthouden. Dat houdt in (volgens de piramide van Bales) dat het belangrijk is dat de kinderen elkaar uitleggen, praktijkoefeningen doen en er gewerkt wordt met een discussiegroep. Van deze werkvormen onthouden de kinderen het meeste. Ook heeft Loes in deze les een grappig experimentje gedaan om te kijken welke ´knobbels´ waar zitten in je hersenen. Dat gebeurde met het benoemen van een appel en banaan. Vanuit je ene hand kan je iets minder snel benoemen dan vanuit je andere hand, dat komt door je spraakcentrum.
Deze les hebben we ook geleerd hoe je een mindmap moet maken, dankzij een filmpje en dat dat een goede manier is om te leren, dingen samen te vatten en aantekeningen te maken omdat je gebruik maakt van beide hersenhelften.
Wat ben ik van plan met de kennis en inzichten te gaan doen?
Verschillende kennis en inzichten die ik deze les heb gekregen wil ik op stage en in mijn klas later gaan toepassen, zoals: zelf proberen lessen hersenvriendelijker te maken door zo veel mogelijk zintuigen aan te spreken, te werken met een mindmap, rekening te houden met de tips voor in de klas uit de reader en de piramide van Bales. Dit wil ik doen om beter aan te sluiten bij alle leerlingen in mijn klas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten