donderdag 27 oktober 2011

Pedagogiekbijeenkomst 3 (gegeven door Karlijn) 14 september

Wat was nieuw voor me?
Nieuw voor me in deze les was: dat we voor het eerst les kregen van Karlijn, verschillende kenmerken van het korte en het lange termijngeheugen, afkortingen en een tijdsbalk van het primair onderwijs, handelingsgericht werken, een handelingsplan en clusteren.

Wat heb ik van deze bijeenkomst geleerd?
we begonnen met een terugblik naar de vorige les, waarbij de gingen kijken wat de kenmerken zijn van het korte en het lange termijngeheugen. Kenmerken van het korte termijngeheugen zijn: waarnemen en doorgeven, nieuw informatie wordt opgenomen (door veel herhalen) en nieuwe informatie coderen en verplaatsen naar het lange termijngeheugen.
Kenmerken van het lange termijngeheugen zijn: een lange hechttijd van de informatie doordat de nieuwe informatie gekoppeld moet worden aan voorkennis, veel capaciteit om informatie op te slaan, groot netwerk van onderlinge verbindingen en procedurele en declarative (bewuste) kennis. Voorwaarde om informatie op te slaan in het lange termijngeheugen is, om informatie veel te herhalen en de nieuwe informatie te koppelen aan voorkennis, zodat het netwerk van onderlinge verbindingen in je hersenen beter wordt benut.
Ook hebben we in deze les afkortingen in het primair onderwijs behandeld, dat vond ik wel handig omdat ik zeker niet van alle afkortingen wist waar ze voor stonden. Zie afbeelding.
Daarna hebben we ook de tijdsbalk van het primair onderwijs besproken. Daarvan heb ik een beter beeld gekregen hoe het onderwijs veranderende ten aanzien van organisatie, wetten, mogelijkheden en financiering.

Deze les hebben we ook kennis gemaakt met handelingsgericht werken. Dit houdt in dat je meer kijkt naar de behoeften van een kind i.p.v. naar de tekorten. De 7 belangrijke punten van het handelingsgericht werken zijn: onderwijsbehoeften staan voorop, er is een continue wisselwerking tussen ouders, leerkracht en het kind, het werkconcept en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht staan centraal, er wordt uitgegaan van positieve factoren, er wordt constructief samengewerkt tussen ouders en kind, er wordt doelgericht gehandeld en er wordt systematisch en transparant gewerkt.
Bij het handelingsgericht werken wordt er altijd gewerkt met een handelingsplan. Een handelingsplan was ook nieuw voor me en deze les hebben we geleerd wat het inhoudt en hoe je deze op kunt stellen. Door de volgende stappen te volgen kun je werken aan een handelingsplan:
1) waarnemen à evalueren en signaleren
2) begrijpen à onderwijsbehoeften benoemen
3) plannen à *clusteren en opstellen van een groepsplan
4) realiseren à uitvoeren groepsplan.
* het onderdeel clusteren was ook nieuw voor me. Dit houdt in dat je kinderen met ongeveer gelijke onderwijsbehoefte in een groepje samen zet, zodat tijd, aandacht en hulp beter benut worden.
In deze les hebben we geoefend met het werken met een groepsplan en het zien/aansluiten bij onderwijsbehoeften van een kind d.m.v. een praktijkvoorbeeld van juf Sabine. Vanuit een groepsoverzicht hebben we specifiek gekeken naar 4 kinderen hoe we door middel van activiteiten bij het thema ´bakker´ deze kinderen misschien zouden kunnen clusteren en hoe we zo goed mogelijk aan zouden kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften. Dit deden we door eerst onderwijsbehoeften op te schrijven, dan welke activiteit er het beste bij past, waar je op gaat letten en wat je als leerkracht doet.
Eerst hebben we in groepjes hier zelf naar gekeken en daarna hoe juf Sabine dit heeft aangepakt. Beide oplossing kwamen wel redelijk overeen en met argumentatie waren ze ook beide juist.

Wat ben ik van pan van deze kennis en inzichten te gaan doen?
Op stage wil ik nader gaan onderzoeken welke differentiatiegroepen er zijn en waarom deze zo zijn samengesteld. Ook in mijn verdere loopbaan als leerkracht zou ik het inzicht om clustergroepen te maken door te kijken naar behoeften i.p.v. tekorten graag willen gaan gebruiken. Ik denk dat dit het leerrendement verhoogd en het is handig dat meerdere leerlingen mee kunnen liften op de rugzakjes van ´speciale´ leerlingen.
Natuurlijk ga ik ook wat ik geleerd heb over het maken van een handelingsplan (vaak) gebruiken, om maar te beginnen met de toepassingkaarten van taal en rekenen op stage.



6) Toepassing peda bijeenkomst 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten