Wat was nieuw voor me?
De volgende dingen waren in deze les nieuw voor me: uitleg over de zorgroute van rekenen, de voordelen en nadelen van pre- teaching, neo-klassikaal onderwijs en enkele tips uit de praktijk (groep 4).
Wat heb ik daarvan geleerd?
We begonnen deze les met een puzzel met allemaal lege vlakken. Daarin moesten we proberen zoveel mogelijk manieren op te schrijven om om te gaan met verschillen binnen het vak rekenen, enkele voorbeelden daarvan zijn: stersommen (variatie in de hoeveelheid maakwerk), rekenkanjers (voor sterke rekenaars), verlengde/verkorte instructie, rekenspelletjes, een stoplicht voor vragen, klasverdeling, pre-teaching, werkjes op niveau, ontwikkelingsmaterialen enz.
Het doel van deze opdracht was dat we in gingen zien hoeveel je kan differentiëren binnen je rekenles om zo aan de onderwijsbehoeften van de kinderen te gemoed te komen. Dat kan op manieren die wat meer organisatie en aandacht van de leerkracht vragen, zoals verlengde instructie, maar ook op manieren die de kinderen al vrij zelfstandig kunnen doen, bijvoorbeeld aanpassingen in de hoeveelheid stof.
Daarna gingen we verder op de uitleg van de zorgroute voor rekenen. Het doel van de opdracht is dat ik ervaring op doe met het geven van verlengde instructie aan een groepje kinderen. Voor dit groepje kinderen stel je een plan samen voor ongeveer 3 lessen (verlengde instructie). Het is handig om in vaste stappen te werken, bijvoorbeeld:
1) vraag op stage of er al een groepsplan voor rekenen is.
2) proberen aan de hand van toetsgegevens en andere gegevens van de leerkracht kinderen te clusteren, je kan dat naar niveau kijken of naar 1 bepaald leerstofonderdeel.
3) bekijk de leerlijn in de methode van je stageschool.
4) maak een opzet voor 3 lessen.
context à materiaal à model à formeel
5) geef de 3 lessen en observeer of film tijdens het geven van de lessen.
6) observeer de kinderen en bepaal het niveau en onderwijsbehoeften opnieuw.
Na de uitleg over de zorgroute gingen we verder met het onderwerp ´pre-teaching´. Vaak krijgen zwakke rekenaars extra instructie door middel van bijles of remedial teaching. Echter gebeurt het nog vaak dat het leerstofonderdeel al klassikaal in de klas is aangeboden en de kinderen op een later moment extra uitleg erover krijgen. Pre-teaching houdt in dat zwakke rekenaars extra uitleg krijgen, juist voordat het leerstofonderdeel klassikaal wordt aangeboden. Het voordeel hiervan is dat het zelfvertrouwen van de zwakke rekenaars omhoog gaat, omdat zij het onderwerp herkennen tijdens de klassikale instructie en misschien ook al enkele antwoorden kunnen geven, net als de rest van de groep. Daardoor hebben ook zwakke rekenaars sneller kans op succeservaringen en zullen ook zij plezier in rekenen kunnen ervaren.
Het nadeel van pre-teaching betreft het punt organisatie. Op veel scholen wordt de ochtend begonnen met leestijd, waarna rond een uur of negen de rekenles zal plaatsvinden. Dan zou de pre-teaching les voor de rekenaars onder leestijd moeten plaatsvinden, maar dan missen ze weer de leestijd. Het lastige van pre-teaching is dus hoe het in het rooster geplaatst kan worden.
Ook hebben we het in deze les even gehad over neo-klassikaal onderwijs. Dat houdt in dat er meer interactie is tussen de leerkracht en de leerlingen maar ook tussen de leerlingen onderling. Er is meer uitwisseling van oplossingsmanieren, wat een positief effect heeft op de rekenresultaten. Ook wordt er bij het neo-klassikaal rekenonderwijs meer gedaan met realistisch rekenen. Dat houdt in dat het rekenonderwijs beter aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en het de kinderen ook duidelijk wordt ´waarom´ ze dingen leren. Een voorbeeld van realistisch rekenonderwijs is, bij een les over huisnummers zelf de straat op gaan om te kijken hoe dat nou eigenlijk zit, maar ook een gesprek over waarom we eigenlijk huisnummers hebben e.d.
Als laatst hebben we nog enkele tips gehad voor in de praktijk. Een voorbeeld sommetje uit groep 4 laat goed het verschil zien tussen een zwakke rekenaar en een sterke.
71-69= ……
à een zwakke rekenaar zou doen 71-10-10-10……-9=2
à een sterke rekenaar zou doen 71- 70 +1 =2
~ de sterke rekenaar bedenkt zelf handige en goede oplossingsmanieren.
~ zwakke rekenaars bedenken zelf geen handige oplossingsmanieren, daarom is het juist handig om een sterke en een zwakke rekenaar samen te laten werken.
~ voor sterke rekenaars is het goed om het wiskundige rekenen te stimuleren.
~ bij sterke rekenaars is het grootste risico tijdens een rekenles onderprestatie, daarom moet je als leerkracht er op blijven letten dat je ze uit blijft dagen.
~ voor zowel sterke als zwakke rekenaars is het goed om sommen te schrappen en ook leuke reken dingen tussen door te doen, zodat alle kinderen rekenen leuk blijven vinden.
~ een handig tutorsysteem is een zwakke rekenaar van groep 4 met een zwakke rekenaar uit groep 7, zo hebben beide kinderen een succeservaring en van het thema ´hersenen in actie´ hebben we geleerd dat kinderen ook het meeste leren van uitleggen aan elkaar.
~ wanneer je binnen de klas wilt werken met een tutorsysteem, dan werkt het het beste wanneer je een zwakke rekenaar aan een gemiddelde rekenaars koppelt en een gemiddelde rekenaar aan een sterke.
Zwakke rekenaars leren namelijk het beste van gemiddelde rekenaars en gemiddelde rekenaars leren het beste van sterke rekenaars.
In deze les hebben we ook een ´instrument voor het verzamelen van gegevens over de reken- en wiskunde ontwikkeling van het individuele kind´ gehad, zie afbeelding hieronder.
wat heb ik van plan met de kennis/inzichten te gaan doen?
De puzzel over differentiatiemogelijkheden kende ik al wel, maar is wel handig om weer even te zien hoeveel manieren er ook al weer waren om te differentiëren. Ik ga op stage ook eens kijken/informeren hoe er binnen de groep (groep 1 t/m 3) gedifferentieerd wordt.
Na deze les heb ik veel meer door wat er van mij verwacht wordt met de opdracht over de zorgroute. Daarmee ga ik de volgende keer op stage gelijk aan de slag.
De informatie over pre-teaching en neo-klassikaal onderwijs vond ik er interessant, maar vooral de tips over het rekenonderwijs vind ik erg bruikbaar en handig om rekening mee te houden tijdens het rekenonderwijs. Bijvoorbeeld de handige manieren voor een tutorsysteem zou ik graag uitproberen op stage of later in mijn eigen groep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten