Wat was nieuw voor me?
Nieuw voor me in deze les was: episodisch geheugen oefening met ohja-moment, de meervoudige intelligentie (natuurlijk wel van gehoord, maar nog verder niet op in gegaan), talentonderwijs en competenties d.m.v. sterkte-zwakte analyse.
Wat heb ik daarvan geleerd?
We begonnen deze les met het bedenken wat mijn talent eigenlijk is in het onderwijs. Ik vond het nog best lastig, maar dit is wat ik opgeschreven had, mijn talent is: ik hecht veel waarde aan contact/zorg voor iedere leerlingen en vind het belangrijk met iedere leerlingen persoonlijk contact te hebben.
Daarna vertelden we aan elkaar wat je talent is. Dat was wel leuk om te horen, omdat iedereen echt hele verschillende dingen had bedacht en dus verschillende talenten heeft.
We begonnen met deze oefening, omdat het onderwerp van deze les ´talenten´ is.
Daarna kwam zoals gewoon weer de terugblik. Vandaag behandelden we nogmaals de soorten geheugens.
Het episodisch geheugen is voor de emoties en herinneringen, daardoor hebben we allen een levensgeschiedenis.
Het semantisch geheugen zorgt voor het onthouden van feiten, begrippen, normen& waarden.
En vanuit het procedureel geheugen worden de onbewuste handelingen geregeld. Hierbij denken we aan alles wat automatisch gaat (bv. hand weg trekken bij een hete pan) en routines.
De terugblik naar de vorige les is belangrijk, omdat je dingen pas goed onthoudt als je nieuwe informatie aan kan hangen bij al bestaande informatie. Ook sterven verbindingen in je hersenen af wanneer ze niet gebruikt worden, daarom is het belangrijk te herhalen en zoveel mogelijk routes proberen te maken.
Daarna las Karlijn een boek voor van een olifant die jarig is en alleen maar boeken kado krijgt, waar hij helemaal niet van houdt. Door dit verhaal moest het ohja-moment van olifant duidelijk worden, het moment waarop hij ontdekt dat hij lezen eigenlijk toch wel leuk vindt.
Het doel van dit boek was dat we een ohja-moment hadden gehoord en daarna aan de slag gingen om er zelf 1 te bedenken die we hebben meegemaakt in ons leven.
Mijn ohja-moment was, een jaar of 9 geleden, toen we met het vliegtuig terug kwamen uit Turkije. We hadden ontzettend veel turbulentie en konden niet meer landen, zelfs de stewardessen waren in paniek. Hiervoor durfden ik nooit in achtbanen, maar toen ik in dat vliegtuig zat, zij mijn tante dat dit erger was dan een achtbaan. Toen dacht ik ´oh maar dan durf ik ook in achtbanen´ en vanaf dat moment ga ik ook in achtbanen.
Dat ik me dit ohja-moment kan herinneren komt door het episodisch geheugen.

Ook kregen we een stencil waar de 8 intelligenties duidelijk op staan uitgelegd. Dit zijn de intelligenties die erop staan: verbaal-linguïstisch, logisch-mathematisch, visueel-ruimtelijk, muzikaal-ritmisch, lichamelijk-kinesthetische, naturalistisch, inter-persoonlijk en intra-persoonlijk.
In het onderstaande schema vind je de intelligentie, wat deze inhoud, welke vaardigheid daarbij hoort en welke beroepen deze intelligentie vaak in terug komt. Dit schema komt uit het boek van Kagan & Kagan.
Verbaal-linguïstische Intelligentie | Geschreven en gesproken woorden. | Luisteren, spreken, lezen, schrijven, coderen en decoderen van taal. | Woordvoerder en journalist. |
Logisch-mathematische Intelligentie | Patronen, verbanden, getallen en symbolen. | Probleem oplossen, redeneren, logica, rekenkundige vaardigheden. | Wetenschapper en wiskundige. |
Visueel-ruimtelijke Intelligentie | Kleuren, vormen en afstanden. | Richtingsgevoel, architectuur, schilderen, beeldhouwen, inrichten en decoderen. | Navigator en beeldhouwer. |
Muzikaal-ritmische Intelligentie | Ritme, toonhoogte en klankkleur. | Componeren, optreden, waarderen en herkennen van muziek. | Componist en pianist. |
Lichamelijk-kinesthetische Intelligentie | Lichamelijke signalen | Dansen, vangen, gooien, springen, hanteren van objecten, bewegen met gratie en precisie. | Atleet en danser. |
Naturalistische Intelligentie | Flora, fauna, stenen en wolken | “groene vingers”, verzorgen van dieren, onderscheiden, herkennen, categoriseren, analyseren en verzamelen. | Bioloog en tuinman. |
Interpersoonlijke Intelligentie | Verlangens, motivatie en gevoelens van anderen. | Accurate sociale kaart, empathie, organiseren en leiden van groepen, begrijpen van en een relatie aangaan met anderen, conflicten oplossen en gericht zijn op overeenstemming, goed teamlid. | Adviseur en verkoper. |
Intrapersoonlijke Intelligentie | Emoties, ingevingen, stemmingen en diepere gedachten. | Zelfkennis, realistisch zelfbeeld, evaluatie, zelfsturing en zichzelf onder controle. | Filosoof en goeroe |
~ gaat in op natuurlijk talenten
~ ze matchen de leerstof aan de talenten
~ de zwakke punten schaven ze bij à stretchen
~ stimuleren de brede ontwikkeling
~ de gaan uit van verschillen tussen de leerlingen
~ waarderen uniciteit
~ leren van zowel zwakke als sterke kanten
~ stimuleren sterk het samenwerken
Scholen kunnen verschillende benamingen hebben voor het werken met meervoudige intelligenties, zoals: knappen, talenten of intelligenties.
Het is van belang dat je jezelf goed kent, je eigen leerstijl en intelligentieprofiel is van invloed op jouw klas en de lessen die je er geeft.
Daarom is het belangrijk over je competenties na te denken. In de les hebben we gekeken naar een uitgewerkte sterkte-zwakte analyse (pop). Voor het eerste voortgangsgesprek moeten wij zelf ook een sterkte-zwakte analyse maken. Het is belangrijk dat je de volgende onderdelen erin teruglaat komen: inter-persoonlijk, pedagogisch, vakinhoudelijk-didactisch, organisatorisch, reflectie en ontwikkeling. Het is de bedoeling dat je dan niet alleen je zwakke punten opschrijft, maar ook hoe je deze wil verbeteren en ook je sterkte punten.
Wat ben ik van plan met deze kennis/inzichten te doen?
Ik ben van plan een test te doen welk intelligentieprofiel eigenlijk bij mij past, hierdoor krijg ik meer zicht op welke intelligenties een kind kan hebben en kan ik daar misschien bij een kind meer bij aansluiten of hem in ieder geval meer snappen.
Ook ga ik onderzoeken hoe het precies zit bij mijn stageschool, ik denk dat dit namelijk wel een talenschool is. Dit kun je later lezen bij mijn toepassingskaart.
Het weekend na de tentamenweek ga ik aan de slag met mijn sterkte-zwakte analyse, ik heb deze les een beter beeld gekregen wat er van mij verwacht wordt met de pop.
Toepassingskaart:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten