zaterdag 29 oktober 2011

Taalbijeenkomst 8 september

Taalbijeenkomst 8 september 2011 - Hoorcollege


Wat was nieuw voor me?
Eerlijk gezegd was deze les niet veel nieuw voor, omdat ik me totaal niet kon concentreren in de les. Na de les wilde ik gelijk opschrijven wat ik geleerd had e.d., maar nu bleek dat ik echt niets concreets op kon schrijven.
Ik denk dat dit komt, omdat de les erg druk en rommelig verliep. Veel studenten waren druk en praten veel door de les heen, maar ook de les zelf vond ik lastig te volgen doordat hij rommelig was (ik kon de docente niet goed volgen, omdat het leek of we met alles en niets tegelijk bezig waren). Ook kan het komen, omdat ik al een aantal lessen voor deze les erop had zitten en mijn eigen concentratie ook ver te zoeken was. Dan kwam er ook nog bij dat dit een hoorcollege was, waardoor ik me nog moeilijker kon concentreren.

Thuis heb ik de powerpoint die bij de les hoort nogmaals gelezen, maar ik vond het lastig wat er met de meeste dia´s bedoeld wordt.
Deze dingen waren nieuw voor me: waar de klankherkenning en visuele herkenning plaatst vindt in onze hersenen, waar een ervaren lezer geen last van heeft, 2 routes, help aan spellende lezers, hulp aan radende lezers en leerlijn van geletterdheid.

Wat heb ik daarvan geleerd?
Ik heb geleerd dat de klankherkenning in de Temporale kwab plaats vindt en in de Occipitale kwab juist de visuele herkenning. Zie afbeelding.






Het is goed om veel kilometers te maken met lezen en veel verschillende soorten teksten te lezen. Een ervaren lezen heeft namelijk geen moeite met het lezen van teksten met variatie in lettergrootte, lettertype en plaats. Ook is uit een onderzoek op een Engelse universiteit gebleken dat het bij ervaren lezen niet uit maakt in welke volgorde de letters van een woord staan, zolang de eerste en de laatste letter maar op de goed plek staat, dan kunnen we alsnog gewoon het woord lezen.

Zie onderstaande stukje.
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat bleagnarijk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt.

Verder zijn er 2 routes om te lezen, namelijk 1. de fonologische route, verklanking en 2. de lexicale route, betekenis toekennen. De routes worden afzonderlijk ontwikkeld, maar het is van belang om ze later samen te voegen.

Als een kind nog erg spellend leest, kun je met hem oefenen door: te lezen met behulp van wisselrijtje of flitskaartjes, herhalend te lezen of hem mee te laten lezen met een audio-opname.
Als een kind juist erg radend leest, kun je hem laten oefenen met: afwijkende lettertypen, gebruik van een leesvenster, onzinwoorden laten lezen, laten bijwijzen tijdens het lezen en onbekende woorden laten lezen.

Hieronder zie je een duidelijke doorlopende leerlijn van geletterdheid.
Context: streven naar geletterdheid voor alle leerlingen (minimaal AVI-9)
groep 6 - 8
voortgezet technisch lezen - begrijpend/studerend lezen - spellen - stellen
groep 4 en 5
voortgezet technisch lezen - begrijpend lezen - spellen - stellen
groep 3
systematische aandacht voor letter-klankkoppeling - stellen - begrijpend luisteren
groep 1 en 2
ervaringen geschreven taal - mondelinge taal - fonemisch bewustzijn - begrijpend luisteren


Wat ben ik van plan met deze inzichten te doen?
Eerlijk gezegd ben ik helaas niet heel veel wijzer geworden van deze les.
Wat ik wel handig vind weer eens te hebben herhaald, is de doorlopende leerlijn. Altijd goed om weer eens te herhalen, zodat het beter blijft hangen.
De tips voor een spellende of radende lezer vind ik ook wel handig voor in de praktijk. De tips zijn erg concreet, waardoor ze goed toepasbaar zijn op stage. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten