Wat was nieuw voor me?
De volgende onderwerpen uit deze les waren nieuw voor me: ezelsbruggetjes bij het voeren van een gesprek, de leerstijlen van Kolb en ook mijn eigen leerstijl, leertips per type leerling en het sociaalconstructivisme (niet helemaal nieuw, maar wel duidelijker geworden).
Wat heb ik daarvan geleerd?
We begonnen deze les weer met een terugblik, namelijk met het bespreken wat we vorige les hebben geleerd met de kaartjes van Dick Memelink.
Wat bij het meest in blijven hangen van deze les zijn de filmpje die we hebben gekeken van het programma ‘de taarten van Abel’. In de serie Taarten van Abel ontvangt bakker Abel zijn bakkersassistenten in zijn buitenhuisje aan de rand van Amsterdam. In de serie komen door middel van brieven die kinderen naar Abel hebben geschreven belangrijke onderwerpen aan bod als: Hoe komt het dat je ruzie hebt met je beste vriend en wat kan je daaraan doen? Wie is er nog voor jou als je er niet eens meer voor jezelf kunt zijn? Waarom word je uitgescholden voor homo als je denkt dat je homo bent? Of hoe maak je een afspraakje met het mooiste meisje van de klas? Het resultaat is: openbaringen, nuttige tips, een flauwe mop, een goed gesprek en een prachtige taart.
We keken bijvoorbeeld een filmpje over Martin (12 jaar), die een taart maakt om zijn moeder op te vrolijken. Zijn moeder heeft een moeilijke tijd achter de rug. Zij was depressief en had last van psychoses. Martin was bang haar te verliezen en heeft veel bewondering voor de strijd van zijn moeder. Erg bijzonder om te zien is hoe Martin zijn eigen ´kind zijn´ en gevoelens opzij zet om er voor zijn moeder te zijn. Daarna keken een filmpje van Julia (11jaar), ze kan geesten zien. Dat is soms heel leuk maar dat kan ook lastig zijn. Dan houden ze haar uit haar slaap en wordt ze er onrustig van. Gelukkig heeft ze Ans leren kennen; Julia kan Ans altijd bellen als ze last heeft van kwade geesten. Ans kan de geesten voor haar verwijderen en haar geruststellen. Voor deze bijzondere vrouw maakt Julia een toepasselijke taart.
Ik vind de filmpjes van Abel altijd erg indrukwekkend en daardoor besef ik me weer dat achter ieder mens/kind een verhaal schuil gaat, waar je ook in de klas (of misschien wel juist in de klas) mee te maken krijgt of kan krijgen.
Ik vind het echt ontzettend knap hoe Abel reageert op de verhalen van de kinderen in zijn filmpjes. Hij oordeelt niet, vraagt vaak door en is oprecht geïnteresseerd inde kinderen, waardoor er voor de kinderen een veilig klimaat ontstaat en zij zo hun verhaal kunnen doen.
We kwamen tot het volgende ezelsbruggetje bij het voeren van een gesprek met een kind, Wees een OEN (open, eerlijk en nieuwsgierig), laat je OMA (opvattingen, meningen, aannames) thuis en gebruik LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen).
Ook nieuw voor mij deze les waren de leerstijlen van Kolb. Hieronder zie je de 4 leerstijlen.
1) concreet ervaren à doener
2) waarnemen en overdenken à dromer
3) abstracte begripsvorming à denker
4) actief experimenteren à beslisser
In de les gingen we zelf de test maken. Hieronder mijn scores.
Beslisser (39punten), Denker (31punten), Doener (29punten) en Dromer (21punten).
Ik kwam dus uit de test als beslisser. Hier ben ik het niet mee eens, als ik namelijk iets moeilijk vind is het beslissen. Ik vind dat de denker het beste bij mij past, omdat logisch denken en redeneren echt eigenschappen van mij zijn. Ik hou van creatieve vakken en werkt het liefst erg nauwkeurig. Ik vind het niet fijn hulp te vragen aan anderen en werk liever individueel dan samen. Ik leert het beste/liefste door te horen hoe het er voor staat (zonder veel informatie erom heen) en als ik weet waarom ik iets moet leren en er ook zelf belang in zie. Ik vind het niet fijn om hele lappen tekst te lezen, maar probeer het liever in praktijk uit en denk er over na. Ik merk vaak dat ik sommige andere mensen al een paar stappen voor ben in het vooruit denken en het oplossingsgericht denken. Ik vind het interessant om over oorzaak-gevolgverhoudingen na te denken en ben erg praktisch ingesteld. Soms denk ik teveel na, waardoor ik emotioneel kan worden of zelfs depressief. Wanneer ik heel veel tegelijk moet doen, kan ik in de stress raken als ik het niet op mijn manier kan doen. Ook is een opdracht nooit klaar bij mij (perfectionistisch), waardoor ik ook in de stress kan raken.
Zelf vind ik dus dat ik een denker ben, soms lijk ik ook wel een doener omdat ik erg actief/ondernemend ben en liever dingen in praktijk probeer dan erover lees in theorie.
We kregen deze les ook een stencil met leertips per type leerling. Om het overzichtelijker te maken, ook bij het observeren in mijn stageklas heb ik de leerstijlen in een tabelletje gezet.
Als laatste hebben we het nog gehad over het sociaalconstructivisme. Daarbij is het van belang: een duidelijke transfer te maken van nieuwe kennis naar oude kennis en daarbij verbanden te leggen, rekening te houden met het episodisch geheugen (emoties en herinnering vinden hier plaats) als er een emoties aan de geleerde kennis zit wordt het beter onthouden, ook houdt het sociaalconstructivisme rekening met verschillende leerstijlen van kinderen. Het is belangrijk dat de kennis betekenisvol voor de kinderen is, er wordt gewerkt van geheel naar deel (en geen fragmentatie), zelfreflectie is van belang, het onderwijs is erg gericht op ervaringen opdoen en uitleggen, er wordt gewerkt vanuit talenten en een brede ontwikkeling staat centraal. We hebben een erg handig blad gehad, waarop je duidelijk kan zien in een tabel hoe het sociaal constructivisme verschilt van het logisch positivisme (oude onderwijs).
Wat ben ik van plan met deze kennis/inzichten te doen?
Ik ben van plan vanuit de leerstijlen van Kolb eens in mijn stageklas (en later misschien in mijn eigen klas) te kijken welke kinderen bij welke leerstijl passen. Ook ga ik proberen eens in de zoveel tijd bij het voorbereiden van lessen 1 leerstijl in mijn achterhoofd te houden en daarbij proberen aan te sluiten.
Vooral van de leerstijlen van Kolb heb ik veel geleerd en ben ik van plan meer rekening mee te houden in mijn onderwijs.
Ook de ezelsbruggetjes vind ik erg handig om in mijn achterhoofd te houden bij het voeren van een gesprek met een kind. Ik ga de komende tijd bij mezelf eens opletten hoe ik een gesprek voer met een kind, om me meer bewust te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten